De Doorschakelaar of Divertizer bestaat uit twee delen: het web Portaal en de Doorschakelaar. Het dienstrooster kan ingevuld worden in het Portaal, de Doorschakelaar zorgt voor het doorschakelen naar de telefoons van de leden.
Doorschakelaar
De Doorschakelaar (in het Engels: Divertizer) is een Android smart phone met een Divertizer app. Het bevat de SIM kaart van je diensttelefoon.
Iedere nacht ontvangt de Doorschakelaar een SMS met het nieuwe dienstrooster voor het komende etmaal. De Doorschakelaar voert dit rooster uit en stuurt SMS notificaties naar de leden die de doorschakeling betreft.

Portaal
Het webportaal bevat de agenda voor jouw organisatie. Je kunt diensten toewijzen aan elke medewerker. De website stuurt elke nacht een actueel dienstrooster naar de Doorschakelaar.
Acute wijzigingen kunnen ook in de agenda gemaakt worden. Ook handmatige doorschakelingen kunnen via het Portaal gestart worden.

Veelgestelde vragen (FAQ)
In geval van nood
Is je bereikbaarheid bedrijfskritisch? Wil je er absoluut op kunnen rekenen dat je telefoon wordt doorgeschakeld? Wat als:
- De website het niet meer doet.
- De Doorschakelaar defect is?
Hoewel de kans klein is, het kan gebeuren. En het zou goed zijn om een plan te maken hoe om te gaan met deze situaties. Omdat de Doorschakelaar is ontwikkeld met de gezondheidszorg in het achterhoofd, zijn deze zaken in de ontwerpfase al onderkend.
Als om wat voor een reden dan ook je Doorschakelaar het niet doet, dan heb je nog steeds toegang tot je eigen SIM kaart. Haal de SIM kaart uit de Doorschakelaar en stop hem in een andere GSM. Zorg ervoor dat er altijd een oude GSM in de buurt ligt (met oplader:-) voor het geval dat het doorschakelen niet lukt. Als alleen de app of de site het niet zou doen, kun je gewoon in de telefoon zelf handmatig doorschakelen.
Een andere optie zou kunnen zijn dat je kijkt hoe je gesprekken kunt doorschakelen via de website van de provider van de SIM kaart. Iemand met toegang tot die website, kan in geval van nood altijd op afstand een doorschakeling doen.
Omdat je altijd in bezit blijft van de SIM kaart en dus van het bijbehorende nummer, sta je nooit met je rug tegen de muur. Het zo simpel als maar kan.
Wat als de stroomvoorziening onbetrouwbaar is?
Als je stroomvoorziening niet betrouwbaar is, dan kun je een powerbank tussen de Doorschakelaar en de stroomvoorziening zetten. Deze powerbank wordt dan altijd geladen gehouden en voorziet de Doorschakelaar ook van stroom.
Je hebt dan wel een powerbank nodig die tegelijkertijd opgeladen kan worden en stroom kan leveren. De Trust Primo serie (verkrijgbaar bij bol.com) doet het prima. Je moet de powerbank wel voeden via USB-C om laden en voeden tegelijkertijd mogelijk te maken.
Overigens houdt de accu van een nieuwe telefoon met de Divertizer app het typisch meer dan een week uit zonder externe adapter
Hoeveel vermogen verbruikt de Doorschakelaar?
Gemiddeld gebruikt een telefoon met de Doorschakelaar app rond de 1 Watt. Per jaar is dat minder dan 9 kWh wat typisch minder kost dan een biertje in het cafe (afhankelijk van je bier voorkeur en het cafe)
Als je de Doorschakelaar op een kleine powerbank van zeg 5000 mAh, dan zou ie het theoretisch meer dan 24 uur vol moeten houden. Neem voor de veiligheid aan, dat het minimaal de helft is. Onze testen lieten zien dat een nieuwe 5000 mAh power bank het zelfs langer uithoudt dan 24 uur.
Kan ik meerdere Doorschakelaars gebruiken op één Portaal
Ja, je kunt meerdere Doorschakelaars via hetzelfde Portaal beheren. Je kunt schakelschema’s maken waarbij op de ene Doorschakelaar leden een dagdienst hebben en dat deze in de nacht doorschakelt naar de andere Doorschakelaar waar weer aparte dag- en nachtdiensten gelden.
Het abonnement voor een Doorschakelaar blijft hetzelfde. Bij het bestellen kun je aangeven of je bij een bestaand Portaal wil aansluiten of een nieuw Portaal wil.
Werkt de Divertizer met elke provider?
Ja. We denken in elk geval van wel, mits je SIM kaart een standaard GSM SIM kaart is met een abonnement.
Hoewel prepaid SIM kaarten het zouden kunnen doen, raden het gebruik van prepaid kaarten af. Vaak voldoen deze kaarten niet aan de standaard manier om gesprekken door te schakelen. Vaak wordt het doorschakelen in zijn algemeenheid niet eens ondersteund.
Heb ik een data abonnement nodig?
Er is geen data-plan nodig (3G/4G/5G) op de SIM kaart omdat de Doorschakelaar alle commandos krijgt via SMS; een verbinding met de telefoon provider is voldoende. De SIM kaart in de Doorschakelaar hoeft slechts de gesprekken door te schakelen en notificaties te sturen via SMS.
Kan ik de Doorschakelaar gebruiken met een vaste lijn?
Ja, dat kan, maar niet direct. Als je een nieuw mobiel abonnement afsluit en de vaste lijn permanent doorschakelt naar het nieuwe mobiele nummer, dan kun je de Doorschakelaar gebruiken voor dit nieuwe mobiele nummer. Niemand hoeft dit mobiele nummer te kennen; ze kunnen gewoon de vaste lijn bellen. Deze dubbele doorschakeling heeft geen invloed op de doorschakelsnelheid; als je degene die dienst heeft belt, gaat de telefoon direct over.
De leden zullen notificaties krijgen van het nieuwe mobiele nummer.
Moeten medewerkers zich registreren?
Nee, je kunt medewerkers aanmaken zonder dat ze zich hoeven te registreren. Je hoeft alleen maar een naam en telefoonnummer op te geven om een medewerker aan te maken. Je kunt zelfs registreerde medewerkers mixen met aangemaakte medewerkers.
Aangemaakte medewerkers kunnen niet inloggen op het portaal en kunnen alleen maar gebruikt worden om naar door te schakelen.
Als je de echte namen van je medewerkers niet wil vrijgeven omwille van privacy, dan kun je volstaan met een voornaam, bijnaam of initialen. Als je vanuit privacy overweging de telefoonnummers ook niet in het Portaal wil ingeven, dan kun je op het Portaal een bijnaam en een volgnummer invullen. Op de telefoon beheer je dan de echte naam en het echte telefoonnummer; het Portaal weet dan helemaal niets van de medewerkers.
Is er een medewerker limiet?
Het aantal medewerkers dat zich kan registreren is praktisch onbegrensd; je betaalt per Doorschakelaar. Ook het aantal agenda’s is onbeperkt.
Werkt het doorschakelen ook als de medewerker in het buitenland verblijft?
Ja. Omdat het ontvangen van SMS gratis is waar je ook bent en het omdat het doorschakelen op de Doorschakelaar gebeurt, is er geen verschil vanuit het oogpunt van de Doorschakelaar.
Kunnen medewerkers zich in andere landen bevinden?
Ja, je moet er alleen voor zorgen dat je abonnement het toestaat dat je naar verschillende landen doorschakelt.
Ben je er verder van bewust dat dat de doorgeschakelde gesprekken op kosten van de SIM kaart in de Doorschakelaar komen. Als je dus naar medewerkers met een buitenlands nummer moet doorschakelen, controleer dan even wat je moet betalen voor deze gesprekken.
Kan ik ook ’s nachts doorschakelen naar voicemail?
Ja, doorschakelingen kunnen expliciet gemaakt worden door een medewerker met de naam Voicemail aan te maken. Impliciete doorschakeling naar voicemail kan ook als er niemand ingepland is voor een bepaalde tijd.
Kan iedereen het schakelschema wijzigen?
Nee, alleen bepaalde geregistreerde medewerkers kunnen het schema wijzigen. Je kunt zelfs de rol van het kunnen wijzigen van schemas toewijzen aan iemand die niet ingepland kan worden (bijvoorbeeld de secretaresse). Je kunt ook de toegang voor verschillende kalenders toewijzen aan verschillende personen.
Wat moet ik doen als ik tijdelijk wil doorschakelen naar een collega?
Het portaal ondersteunt handmatige doorschakeling voor geregistreerde medewerkers. Als je naar de bioscoop wil en je wil voor een paar uur doorschakelen naar een collega, dan is een drukke op de knop in het Portaal voldoende. Zodra je weer beschikbaar bent, schakel je de dienst weer terug. Jij en je collega krijgen elke keer SMSjes van deze doorschakeling net als bij geplande doorschakelingen.
Wat als de nachtdienst per week is en de overdagdienst per dag?
Doorschakelaar ondersteunt ook meer complexe schakelschema’s met dag- en nacht dienst waarbij de dagdienst zogezegd gaten schiet in de nachtdienst. Voor degene die nachtdienst heeft, hoeft maar één nachtdienst voor de hele week ingepland te worden. De overdag diensten komen er als het ware gewoon doorheen.
Wat als er een accute wijzizging is in het huidige dagschema?
Als je het schema voor vandaag wijzigt, kun je het geforceerd updaten via het Portaal. Wijzigingen voor de volgende dag en later, worden automatisch verwerkt in de nachtelijke updates.
Wat voor een soort notificaties worden er gestuurd?
Elke doorschakeling, zowel via het schema als handmatig, resulteert in SMS notificaties. De Doorschakelaar stuurt notificaties naar zowel de medewerker die de nieuwe dienst krijgt als naar degene die de dienst overdraagt. In deze deze notificaties staat ook wie de dienst had en wie hem krijgt zodat er ook een dienstoverdracht plaats zou kunnen vinden.
Zijn alle notificaties in het Nederlands?
Hoewel de Doorschakelaar een Nederlands product is, kun je de taal van de notificaties per Doorschakelaar instellen. Standaard talen zijn Engels, Frans, Duits en Nederlands. Als je graag een andere taal ondersteund zou willen zien, neem dan contact op opdat we dit kunnen proberen mee te nemen in de volgende versie.
Hoe weten medewerkers wanneer ze dienst hebben?
Medewerkers kunnen zich abonneren op een online agenda die laat zien wanneer hun dienst is ingepland. Dit werkt voor alle populaire agenda’s zoals Apple Calendar, Microsoft Outlook, Lotus Organizer en Google Calendar.
